• Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
mercuur

In april ’22 won Mercuur Bouw de tender voor het Mutatie Onderhoud van woningcorporatie Eigen Haard in Amsterdam.

En daarmee startte een mooie rollercoaster voor de teams van Chris de Boer, eigenaar van Mercuur Groep.

“Een maand later startte het werk al en daarmee kwam er een extra bonnenstroom op gang. Hierdoor had ik direct behoefte aan een efficiënt systeem. De planningssoftware die we destijds gebruikten kon uitgebouwd worden maar daar rekende de leverancier een jaar voor. Ik had het direct nodig, nú, en was ervan overtuigd dat er een standaardpakket bestond. Zo lang kon het toch niet duren en bovendien kost wachten geld… Via AFAS kwam ik bij PCA. Ik maakte me natuurlijk zorgen over de implementatie-snelheid maar Jelko zei: ‘Binnen 2 weken kan het draaien.’ Dat was precies wat we nodig hadden.”

De geprinte e-mails en papieren die elke dag van een naar kantoor moesten zijn verleden tijd. “Alles verloopt digitaal. We werken met PCA en de DICO-koppeling. Het levert veel op. Zo ziet de woningcorporatie dat een klus bij een huurder op ‘gepland’ staat. Vervolgens kunnen zij continu de actuele status-updates zien.” Chris vervolgt enthousiast: “De bewoner krijgt automatisch een melding waardoor zij weten dat er iets met hun klacht gedaan wordt. Het werkt geruststellend en een ander voordeel is dat ze óns bellen bij eventuele vragen en niet de corporatie. Dat scheelt in het aantal telefoontjes bij Eigen Haard die zij voorheen naar ons doorschakelden. Het levert ons direct contact op met de bewoner, waardoor we meer informatie krijgen over het exacte probleem. Je begrijpt; het scheelt veel ergernis aan alle kanten.” 

“De bewoner krijgt automatisch een melding waardoor zij weten dat er iets met hun klacht gedaan wordt. Het werkt geruststellend en een ander voordeel is dat ze óns bellen bij eventuele vragen en niet de corporatie.”

Minder kans op fouten en veel geautomatiseerd

“De software helpt ook bij het verminderen van fouten. Nu staan de gegevens van de bewoner in het portaal waar alle partijen mee werken. Voorheen typten we dat over en dan kan er zomaar een fout insluipen. Dat geldt ook voor onze communicatie met onderaannemers. Zij hebben hierdoor ook altijd de juiste informatie. En als er een werkbon van een onderaannemer bij ons binnenkomt krijgt dat bedrijf een geautomatiseerd bericht. Zo weten zij wat de status van hun bon bij ons intern is. Maar,” vertelt Chris, “bepaalde bonnen worden juist niet geautomatiseerd verstuurd. Voor de interne organisatie is het soms handiger om bonnen niet volledig automatisch door het proces te laten gaan. We hebben dat per proces bekeken en ingericht.”

Werken is de Cloud is goud

Met Cloud-software hoeft een ondernemer zich niet bezig te houden met de installatie, updates, back-ups en veiligheid van de server. “De Cloud is goud. Het maakt dat je kunt inloggen en werken waar je wil. Sinds 1 januari werken we ook met AFAS; tevens via de Cloud. Met AFAS en PCA samen heb ik geen losse modules, maar één basis met één koppeling. Doordat het allemaal via de Cloud gaat kunnen we altijd door. Tijdens Corona werd die meerwaarde nog eens extra onderstreept. Als iedereen thuis werkt hebben we een probleem als alle informatie op een server op kantoor staat. Nu kunnen we 24/7 verder werken.” Het digitale planbord van PCA, de basis, is praktisch legt de ondernemer uit. “Ik kan meerdere planners aanmaken en de bonnen aan iemand toewijzen. Heel overzichtelijk.” Chris roemt PCA vooral om het kansdenken: “Als ik een vraag heb, antwoordt PCA altijd met ‘ja dat kan’. Zij denken in mogelijkheden, dat vind ik ontzettend fijn.”