Schrijf je in, dan mailen wij je een paar keer per jaar over niet-te-missen-innovaties.
Meld je aan, dan weet jij alle tech-innovaties als eerst!
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je aan, dan weet jij alle tech-innovaties als eerst!
"*" geeft vereiste velden aan
Meld je aan, dan weet jij alle tech-innovaties als eerst!
"*" geeft vereiste velden aan
Home » Digitale slagkracht voor een groeiend verhuurbedrijf
Gebruiksvriendelijke tool van PCA helpt Boels vooruit
Bij de divisie Site Accommodation van Boels is de afgelopen jaren veel veranderd. De organisatie groeide stevig en met die groei ontstond de behoefte aan meer structuur in de inzet van monteurs. Want plannen op papier volstond op een gegeven moment niet meer. Divisiehoofd Tom Deckers ging op zoek naar een digitale oplossing die praktisch, gebruiksvriendelijk én snel inzetbaar was. Die vond hij bij PCA.
Wie kent ze niet, de oranje busjes met in zwarte letters de naam van verhuurbedrijf Boels? Het wagenpark bestaat uit 3.500 van deze opvallende busjes die door het land rijden. Toch zijn het niet de busjes die je kunt huren, maar verhuurt Boels vrijwel alles wat je op een bouwplaats of evenemententerrein nodig hebt: van hoogwerkers en graafmachines tot boormachines, sanitaire units en tijdelijke huisvesting (Site Accommodation). Met zo’n 200 depots verspreid over Nederland en talloze shop-in-shops bij onder andere Gamma en Hornbach, is Boels overal zichtbaar.Inmiddels heeft het Limburgse familiebedrijf een indrukwekkende groei doorgemaakt. Wat begon met een regionale verhuurservice, is uitgegroeid tot een internationale speler met vestigingen in 29 landen en een omzet van 1,8 miljard euro. Maar met die schaalvergroting kwam ook de onvermijdelijke complexiteit. “Toen ik zeven jaar geleden begon, draaiden we nog 350 miljoen omzet,” zegt Deckers. “Nu is dat vijf keer zoveel. Maar de planning van onze monteurs? Die deden we tot voor kort gewoon op papier.”
Gespecialiseerde monteurs
Deze richt zich op alles wat nodig is om bouwplaatsen en evenementen te voorzien van tijdelijke faciliteiten. De uitvoering ligt bij een groep gespecialiseerde monteurs, die verspreid over het land actief zijn. Deckers: “We hadden simpelweg te weinig grip op hun inzet. Klanten belden met een storing en wij moesten uitzoeken wie waar was. Het enige wat je dan kunt zeggen is: ‘Ik bel u zo terug’. We waren gewoon niet heel efficiënt”. Daarbij kwam dat de monteurs zelf ook maar kort van tevoren wisten waar ze heen moesten.
Dat proces moest anders. Zeker nu de planningsafdeling gecentraliseerd werd in Sittard. “Je kunt niet centraal plannen zonder het juiste gereedschap. Mailen, bellen, briefjes meegeven; het werkte gewoon niet meer.”
Webbased
Deckers zocht een tool die webbased was. Dit betekent dat de toepassing via het internet toegankelijk is vanaf elke locatie met een internetverbinding. Verder wilde hij een systeem dat snel te implementeren is en bovenal praktisch, want techniek moet volgens Deckers niet alleen werken, maar moet je ook vooruithelpen. “Ik noem het altijd: geschikt voor de loodgieter om de hoek. Als het voor hem werkt, werkt het voor ons ook.” PCA voldeed aan die criteria. “We hebben gesprekken gevoerd, onze wensen op tafel gelegd en wat mij meteen aansprak, was dat ze niet alleen ja zeiden. Ze gaven ook aan wat níet kon. Dat is verfrissend.”
Een pilot in Zuid-Nederland volgde, want volgens Deckers moet je zoiets niet in één keer landelijk doorvoeren. “Dan ben je het overzicht kwijt. Eerst hier succes boeken, daarna pas uitbreiden.” De planning verloopt nu digitaal, met centraal opgestelde routes. Monteurs hebben meer inzicht en kunnen vooruitkijken naar hun werkweek.
Rust en overzicht
De voordelen zijn merkbaar, voor het bedrijf én voor de monteurs. “Het systeem is bovendien zo simpel dat het zichzelf wijst. Ik hoef ze nauwelijks uitleg te geven,“ vertelt Deckers. “Voor de 50-plussers was het even wennen, maar ook zij zien nu de meerwaarde. Minder telefoontjes, meer overzicht en vooral: rust. Je weet waar je naartoe moet, kunt je werkweek beter indelen en privézaken makkelijker plannen.”
Ook de planners merken het verschil. Door inzicht in locatie en beschikbaarheid kunnen ze monteurs gerichter inzetten en sneller schakelen. Fouten in communicatie zijn afgenomen en ook naar klanten toe wordt efficiënter gewerkt. “Een melding? Die gooien we in het systeem en een monteur pakt ’m op. In de nabije toekomst willen we zelfs naar klanten communiceren wanneer ze ons kunnen verwachten.”
Goede basis
Hoewel het systeem al veel mogelijkheden biedt, gebruikt Boels momenteel slechts de helft van de functionaliteiten. Dat is bewust. “Ik wil dat het eerst loopt, dat de basis goed staat. Daarna bouwen we verder. Denk aan modules voor werkorders, schadeverwerking, voorraadbeheer en uiteindelijk ook klantcommunicatie.”
Voor Deckers is de klik met PCA minstens zo belangrijk als de techniek. “Ze zijn eerlijk, schakelen snel en begrijpen hoe wij werken. Geen wollige verhalen, maar duidelijkheid. En het feit dat het webbased is en je er zonder langdurige contracten mee kunt starten, maakt het extra aantrekkelijk.”
Wat begon met een zoektocht naar overzicht, mondde uit in een samenwerking die ruimte geeft voor groei – op een manier die past bij de praktijk van elke dag. “Want,” zegt Deckers, “je kunt nog zoveel units kopen, maar zonder monteurs kom je nergens. En zonder goede planning kun je monteurs ook niet goed inzetten.”
Volgende stap
Voor nu is Boels tevreden met de basis. Maar de plannen reiken verder. “De volgende stap is koppeling met ons CRM-systeem, Salesforce, zodat we klanten ook proactief op de hoogte kunnen houden. Daarvoor moet de communicatie over de divisies heen kloppen. Maar dat komt goed. Daarna volgt de rest.”
Ontvang de gratis whitepaper met alle tips en adviezen over slim digitaal en automatisch plannen. Deze ontvang je direct. We hebben daar alleen wel jouw gegevens voor nodig.
"*" geeft vereiste velden aan
Onze tech-teams maken je werkprocessen efficiënter. Weten hoe? Jeroen wacht hier op je bericht (Liever sneller? Bellen of appen kan natuurlijk ook: 06 81 03 38 92).
Schrijf je in, dan mailen wij je een paar keer per jaar over niet-te-missen-innovaties.
"*" geeft vereiste velden aan
Schrijf je in, dan mailen wij je een paar keer per jaar over niet-te-missen-innovaties.
"*" geeft vereiste velden aan