• Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount

Nieuwe automatiseringsomgeving zorgt voor ‘verslimming’ planningsproces

“We spreken met PCA dezelfde taal”

Gebruik maken van partijen die goed zijn in wat ze doen. Dat is het adagium van dakdekkersbedrijf Patina Dakdenkers. “We kozen een nieuw systeem om onze klanten beter van dienst te zijn en onze automatisering verder te optimaliseren,” vertelt André de Keijzer. De nieuwe planningssoftware van PCA wordt met twee andere nieuwe automatseringssystemen gekoppeld, waarmee Patina vanaf 1 januari 2025 gaat werken.

Bij Patina Dakdenkers (geen spelfout!) doen ze alles: van service tot onderhoud en van dakrenovaties (platte én hellende daken) tot het uitwerken van innovatieve daktoepassingen waarbij alle vierkante meters zo goed en duurzaam mogelijk worden ingezet. “De woordspeling ‘dakdenkers’ bestaat al heel veel jaren,” zegt André de Keijzer. “Wat wij vooral leuk vinden is dat we een bondgenoot zijn van degene met wie we werken en we dus meedenken in plaats van alleen maar precies te doen wat er gevraagd wordt. In die adviserende rol kunnen we de beheerder of eigenaar van daken helpen om de juiste keuzes te maken voor toekomstbestendige daken.”

Bouwen aan resultaatgerichte samenwerkingen
Als directeur ketensamenwerking bij Patina is De Keijzer onder andere verantwoordelijk voor het bedrijfsonderdeel Dakbeheer. Hieronder vallen Service, Klein Herstel en Onderhoud & Inspectie. Verder bouwt hij graag aan resultaatgerichte samenwerkingen met opdrachtgevers, met name woningcorporaties en een aantal institutionele beleggers. En, last but not least, doet hij ook nog ‘iets rondom automatisering’. Lacht: “Tja, je moet het beestje een naam geven.”

“De dingen die wij logisch vinden, zitten er bij PCA veelal in. Voor ons is dat een feest van herkenning.”

Feest van herkenning
Een van de redenen om te zoeken naar een automatiseringspartij was de groei van het dakdekkersbedrijf in de afgelopen tien jaar. Er staan nu honderdvijftig werknemers op de loonlijst waarvan tachtig voor het bedrijfsonderdeel Dakbeheer. “In de huidige automatisering is wel een planning ingebouwd, maar die is grotendeels gebaseerd op wat wij aan input hebben gegeven. We hebben ‘m dus eigenlijk zelf ontwikkeld. Tot een bepaald moment was dat prima, maar we willen ons nu liever bezighouden met dat waar wij goed in zijn. En dat is niet het ontwikkelen van automatisering.”

Er kwam een longlist van mogelijke partijen, waarvan PCA uiteindelijk bij de laatste drie zat. Dat Patina voor planningssoftware van PCA koos heeft alles te maken met de mogelijkheid om hun toekomstige bedrijfssoftwaresystemen (AFAS en RGS plus) te kunnen koppelen met de software van PCA. Een ander groot voordeel is volgens De Keijzer dat veel servicebedrijven de software van PCA al gebruiken. “De dingen die wij logisch vinden, zitten er bij PCA veelal in. We spreken dezelfde taal. Voor ons is dat een feest van herkenning. Bij de partij waarin we nu zitten is dat veel minder hun core business en daardoor is het lastiger uit te leggen wat we willen.”

Slimme check
Als voorbeeld noemt De Keijzer de mogelijkheid om de geplande afspraken nog eens te checken op randvoorwaarden die je ingeeft. De Keijzer: “Dat hebben we ook met het huidige systeem, maar dat is heel beperkt. We krijgen de indruk dat dat bij PCA een stuk beter is.” Een ander argument waarom Patina voor PCA koos, is de grote hoeveelheid daklekkage-opdrachten die ze uitvoeren. Soms is het zo druk, dat ze met man en macht proberen om al dat werk naar tevredenheid af te ronden. Bij Patina zijn ze ervan overtuigd dat de nieuwe PCA-software hen daarbij uitstekend gaat ondersteunen, aangezien PCA ook werkt voor grote bedrijven die nog meer servicemeldingen verwerken.

App op mobiel heeft toegevoegde waarde
Vanaf 1 januari 2025 gaat Patina Dakdenkers officieel werken met de planningstool van PCA voor de daklekkage-meldingen, Klein Herstel en Onderhoud & Inspectie. Op dit moment zijn ze druk bezig met PCA om de nieuwe automatiseringsomgeving gereed te maken. “De planningstool waarmee we werkten, was eigenlijk niet meer dan een soort ‘verslimming’ zodat we niet van hot naar her rijden. PCA zorgt ervoor dat dat een stuk slimmer kan en meer toegevoegde waarde krijgt, zoals het automatisch uitsturen van een berichtje dat de monteur onderweg is naar de klant.”

“De planningstool geeft ons de mogelijkheid om met behulp van allerlei (nieuwe) digitale technieken door te ontwikkelen.”

Snelheid, gemak en informatie
Wat de nieuwe planningstool nog meer gaat opleveren? Enerzijds de mogelijkheid om met behulp van de software door te ontwikkelen. Met de programmering van allerlei (nieuwe) digitale technieken, wordt het werkproces makkelijker. Anderzijds wil De Keijzer dat de monteurs met een fijn systeem werken, inclusief een app op hun telefoon die meteen informatie kan doorgeven aan kantoor.

De deur gaat anders open als je goed voorbereid bent
Zoals informatie over de eventuele garantietermijn van het dak waar de monteur die dag moet zijn. Of dat er in het verleden al vaker naar dat dak is gekeken. “Al dat soort informatie hebben de monteurs nu niet. Het is essentieel voor een monteur om te weten wat de klanthistorie is.”

Aanvragen gratis whitepaper

Ontvang de gratis whitepaper met alle tips en adviezen over slim digitaal en automatisch plannen. Deze ontvang je direct. We hebben daar alleen wel jouw gegevens voor nodig.

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden

Volgende stappen: een e-mail add-on synchroniseren

Om het meeste uit je formulier te halen, raden we je aan dit formulier te synchroniseren met een e-mail add-on. Ga voor meer informatie over je e-mail add-on opties naar de volgende pagina (https://www.gravityforms.com/the-8-best-email-plugins-for-wordpress-in-2020/). Belangrijk: verwijder deze tip voordat je het formulier publiceert.
Privacy*