• Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount
    • Veelgestelde vragen

      Vragen? Check onze FAQ

      Gratis proefaccount

klanttevredenheid vergroten?

Vergroot jouw klanttevredenheid

Weet jij waar jouw klanten over dromen? Wat ze écht graag willen? De gelukkige klant: wensen we allemaal toch? Ernaar handelen vergt echter wel behoorlijk wat.

PCA heeft een aantal tips om je klanttevredenheid te vergroten. Als dank dat je met ons mee hebt gedacht.

We hopen je te inspireren zodat je jouw bedrijf nog mooier (slimmer) kunt maken.

1. Service

Dit is het belangrijkste product in elke organisatie. Klanten onthouden geweldige service en… slechte service nog veel beter. Een doorsnee onderneming verliest 15-35% van haar klanten per jaar als gevolg van slechte service. Hoe staat het met jouw klanten?

Een ‘Feedback Loop’ is een mooie term voor iets simpels: het procesmatig verkrijgen van feedback op de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Voorbeeld: een ober zal je altijd vragen of alles naar wens was. Doe jij dat eigenlijk wel met jouw bedrijf? Kan eenvoudig digitaal.

Zo kun je heel gericht aan je service werken.

2. Zorg voor meer-waarde

In plaats van te bedenken hoe je meer aan je klant kunt verdienen, kun je nadenken over hoe je je klant meer-waarde kunt geven.

Hoe voegt mijn product of dienst waarde toe voor hem of voor haar? Luister naar je klant door de vraag te stellen. En probeer ook eens of je jouw toegevoegde waarde uit kan rekenen, dat helpt!

Benieuwd hoe jij je klanttevredenheid kunt vergroten? 
Digitaal Planbord PCA

3. Heb jij al een goed klant-systeem?

Met welk systeem werkt je concurrent, je branche? Voordelen van een CRM-systeem is de centrale opslag voor al jouw klantgegevens en klantinformatie. Een plek waar al je afdelingen ‘bij’ kunnen. Hierdoor kunnen sales, marketing, ontwikkeling, administratie en klantenservice goed samenwerken. De klant voelt zich gezien en meer gewaardeerd als je hem / haar ‘kent’.

Benieuwd hoe jij je klanttevredenheid kunt vergroten? 

4. Data data data

Waarschijnlijk heb je de beschikking over een steeds grotere berg aan data. Realiseer je je wat je daarmee kunt? Data is goud. Data die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om je klant-processen te stroomlijnen, een compleet nieuwe dienst te introduceren, waarde toe te voegen bij je klant of je omzet te vergroten.

Ontdek hoe jij data op een slimme manier kunt inzetten en zo het onderste uit de data-kan haalt. Denk aan de reis-planner van de NS. Die werkt toch veel sneller dan eerst langs de informatie-balie op het station te moeten lopen. Daar worden we toch gelukkiger van…

5. AI (kunstmatige intelligentie) is dichterbij dan je wellicht denkt

De machinebouwer die voortdurend de prestaties van de machines van klanten meet. Slimme sensoren meten 24/7 zaken als temperatuur, drukverschillen en slijtage. Daardoor kan de fabrikant beter voorspellen wanneer een machine stuk gaat. Blijkt uit de voorspellende algoritmes dat een bepaald onderdeel aan vervanging toe is? Dan kan de serviceafdeling pro-actief ingrijpen en zo onnodige (en dure) downtime bij de klant voorkomen. Resultaat? Gelukkige(re) klant!

De juiste info via de app naar buiten. En registraties naar wens binnen.

CO2 besparing

Financiële besparing

Tijdsbesparing

Efficiënte routeplanner

‘Je kunt meer uren gaan werken…’

Maar je kunt ook bedenken hoe je je product slimmer maakt. Onderdelen optimaliseren voor mobiele apparaten kan veel opleveren. Dit is wat klanten vandaag de dag willen en het maakt het werk van jouw buitendienst-experts een stuk eenvoudiger. Heb je wel eens nagedacht over de mogelijkheden van sensoren en Internet-Of-Things (IoT) binnen je branche? Kun je jouw product met andere apparaten verbinden? Dan kun je mogelijk data ontvangen en versturen. Op deze manier kun je service transformeren van een ‘reactief’ naar een ‘proactief’ model. De klant hoeft niet meer te bellen als iets niet goed werkt, je kunt er al iets aan doen voordat de klant contact met jouw onderneming opneemt. Slim!

Maak je besluitvorming feitelijk

En dat onderbuikgevoel dan? Blijft altijd belangrijk. Maar met data leer je hoe je nóg betere besluiten kunt nemen in een continu veranderen- de omgeving. Maak je besluitvorming feitelijk; het helpt om te begrijpen in hoeverre de aannames die je doet juist zijn. En bovendien ook waaróm ze dat wel of niet zijn.